Probeer eerst om je telefoonnummer te doen verdwijnen uit de bron
Als je je telefoonnummer uit Google wilt laten verdwijnen, moet je eerst de bron aanpakken waar het nummer vandaan komt.
Je telefoonnummer verschijnt namelijk niet zomaar in de zoekresultaten; Google kan je nummer maar tonen omdat het ergens op een website is gepubliceerd.
De zoekmachine toont enkel wat op andere sites beschikbaar is. Om te begrijpen hoe dit werkt, moet je weten dat Google voortdurend het internet afspeurt. Door links te volgen, indexeert het automatisch alle beschikbare informatie die het tegenkomt, inclusief telefoonnummers.
Wat je dus eerst moet doen, is de website opsporen waar je nummer staat vermeld. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijvengids, een profielpagina op een social media-platform of een contactpagina van je eigen website zijn.
Soms heb je het nummer daar zelf gezet; soms heb je geen enkele invloed gehad op de publicatie.
Volg deze stappen:
- Vind de bron: Zoek de website op waar je telefoonnummer wordt vermeld. Dit kun je doen door simpelweg je telefoonnummer in Google in te voeren.
- Heb je het nummer zelf geplaatst of kan je de pagina zelf aanpassen? Bijv. in een bedrijvengids? Probeer het nummer dan te verwijderen.
Staat het nummer in een telefoongids? We hebben een aparte handleiding om nummers uit telefoongidsen te verwijderen. - Kan je de pagina niet aanpassen? Neem contact op met de websitebeheerder. Vraag om het nummer te verwijderen. Veel websites hebben een formulier of contactgegevens voor zulke verzoeken.
Is aanpassen gelukt? Lees dan hieronder bij stap 2. Als het niet gelukt is, moet je meteen naar stap 3 gaan.
Vraag Google om de zoekresultaten sneller te updaten
Als je erin slaagt om je telefoonnummer van de oorspronkelijke bron te laten verwijderen, kan het nog enige tijd duren voordat Google dat opmerkt en het telefoonnummer niet meer toont. Soms zijn ze een beetje traag! đ
Om het proces te versnellen, kun je een verzoek indienen bij Google via hun tool voor het verwijderen van verouderde content.
Dat is een moeilijke naam, maar wat je eigenlijk doet is Google vragen om nog een keer de pagina te bekijken waar vroeger het telefoonnummer stond.
Dien eeln verzoek in en seecteer het verouderde resultaat van Google vernieuwen voor een gewijzigde webpagina. Daarna moet je de url van de pagina waarop het nummer stond doorsturen.
Kon je de bronpagina niet (laten) aanpassen? Dien dan een verwijderingsverzoek in bij Google
Is het je niet gelukt om de data te (laten) verwijderen? Dan moet je Google zelf aan het werk zetten.
Je kan dat proberen, maar het lukt niet altijd…
We hebben 2 verschillende methodes ontdekt, die elkaar voor een stukje overlappen. Dat komt omdat Google wereldwijde systemen heeft, maar in Europa aan extra regels is gebonden.
- Google heeft een wereldwijd âverwijderingsbeleidâ waarin staat wanneer ze welke informatie wissen uit de zoekresultaten. Tegenwoordig benoemen ze daar expliciet telefoonnummers als deel van doxing, dat is het ongewenst publiek verspreiden van persoonsdata. In de voorwaarden staat wel dat er op de pagina dan ook sprake moet zijn van een expliciete of impliciete bedreiging, of een aanzienlijk deel van de informatie moet verzameld zijn zonder legitiem doel.
Dat klinkt allemaal nogal vaag. Of je er dus op kan beroepen, is niet gemakkelijk in te schatten.
Bezoek deze pagina en start een nieuw verwijderingsverzoek. Je moet dan aanduiden dat de pagina persoonlijke informatie bevat, je moet het telefoonnummer doorgeven dat vermeld wordt, een screenshot van de pagina, en ook o.a. de zoekterm waarop de pagina gevonden wordt. Dat is dus best wat werk. - Wat je ook kan proberen is het Europese recht op vergetelheid af te dwingen. Dat doe je met het aanvraagformulier voor verwijdering van persoonsgegevens. Wanneer persoonlijke informatie zichtbaar is bij het opzoeken van je naam, kan je zo’n verwijderverzoek indienen.
In het formulier moet je oa. de url plaatsen waarop de informatie staat die je wil laten wissen.
Klinkt goed? Weet dan dat niet elk verzoek niet automatisch door Google wordt beantwoord. Aan elke beslissing gaat een hele afweging aan vooraf. Google publiceert een help-artikel waarin ze uitleggen hoe ze tot een beslissing komen. Ze wegen af of je een publieke figuur bent, of de informatie verouderd is, of de informatie waar is, of de info belangrijk is voor de gebruikers van Google etc.